Geriau drąsiai klysti negu abejoti

Neseniai skaitėme paskaitą studentams Vilniaus verslo kolegijoje apie verslo pradžią. Kai paklausėme studentų, kas jiems trukdo pradėti verslą, pirmas atsakymas buvo: „Baimė suklysti!“. Prieš paskaitą mes surašėme populiariausias priežastys, kodėl žmonės nepradeda verslo, bet apie baimę suklysti net nepagalvojome. Nepagalvojome, nes pamiršome apie šitą jausmą. Per pastaruosius metus tiek daug klydau, kad net neatkreipiu dėmesio į tai.

Baimė suklysti versle ir gyvenime yra tokia stipri, kad mes pradedame abejoti. Abejojimas reškia, kad 90% atvejų mes nepriimsime jokio sprendimo (jeigu turėsime tokią galimybę).

Ar tikrai klysti yra taip blogai? Aš manau, kad bijome ne tiek suklysti, kiek kritikos iš aplinkos. Nes mūsų visuomenės sistema yra tokia, kad mes esame baudžiami už klaidas. Pradedant nuo mokyklos, subjektyvūs mokytojų įvertinimai priverčia mus bijoti daryti klaidas.

Mes padarome klaidą, gauname blogą įvertinimą. Blogas įvertinimas reiškia, kad mes blogesni už kitus. Grižus namo ir parodžius tokį įvertinimą tėvams, mes vėl esame baudžiami. Prieiname paprastos išvados, kad geriau darysime tuos veiksmus, kurie garantuoja gerą pažymį ir nerizikuosime.

Gal ir galima vertinti matematiką, ten, dažniausiai, yra vienas teisingas atsakymas. O kaip vertinti piešimo ar dainavimo sugebėjimus? Kodėl nupiešęs kačiuką mėlynos spalvos aš gaunu blogesnį įvertinimą negu kitas klasiokas nupiešęs juodą kačiuką? Todėl visą gyvenimą ir piešiame juodus kačiukus. Gauname užtikrintą rezultatą bet vaizduotės nelaviname.

Su laiku supratau, kad klaidos gyvenime neturi įvertinimo. Yra tik visuomenės įvertinimas, kuris neturi jokios įtakos mano gyvenimui. Bet svarbiausiai, supratau, kad iš padarytų klaidų galima mokytis. Ir šios pamokos yra vertingesnės už bet kokią teorinę medžiagą. Jeigu klaidą vertinsime kaip kritimą žemyn, tai po padarytos klaidos pakilimas leidžia ne tik grįžti į seną lygį, bet ženkliai jį perlenkti.

Kaip tai atrodo praktiškai? Pavyzdys iš verslo. Atėjo pas mane reklamos agentas ir pasiūle reklamuotis jų leidinyje. Jis pasakė, kad užsakant reklamą trims mėnesiams aš sutaupysiu 50%. Reklama mėnesiui kainuoja 1000 Lt, užsakant trims mėnesiams aš mokėsiu tik 1500 Lt (vietoj 3000 Lt). Ir aš pasidaviau tokiam saldžiam pasiūlymui. Viskas smagu, išskyrus tą faktą, kad reklama neatvedė pakankamo kiekio pirkėjų, kad užsidirbti ir net neatsipirko.

Apmaudu? Taip. Bet… Aš turėjau gerą pamoką. Supratau, kad geriau sumokėti už trumpesnį laikotarpį pilną sumą, negu už ilgesnį su gera nuolaida. Kitaip sakant, geriau sumokėti 1000 Lt vietoj 1500 Lt. Užsakęs reklamą vienam mėnesiui, aš galėčiau nuspręsti, ar man apsimoka toliau investuoti į šią reklamą.

Priimkite sprendimus ir analizuokite gautą rezultatą. Iš neigiamo rezultato pasimokysite, iš teigiamo rezultato įgausite dar daugiau pasitikėjimo savimi. Pradėkite nuo mažų veiksmų, tada klaidos kaina bus mažesnė, bus lengviau susitaikyti bei analizuoti padarytus veiksmus. Su laikų įgausite pasitikėjimo ir nebijosite imtis didesnės rizikos.

Verslo pradžia irgi yra mažas veiksmas. Nepasisekus nieko neatsitiks. Turėsite puikią patirtį. Darbą galima rasti visada. Bet sėkmė versle yra geriau už bet kokį samdomą darbą. O versle sekasi visiems, kas turi pakankamai kantrybės bei noro daryti klaidas.


Gaukite „Verslas kitaip“ naujienas

Internetinio marketingo triukai

Sėkmingų sprendimų apžvalgos

Atviri ir motyvuojantys straipsniai

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *